lørdag den 20. september 2014

Homemade yoghurt

Da vi her på gården producere mælk, er det jo også lige til højrebenet at vi da også skal ha hjemmelavet yoghurt i køleskabet og jeg har efterhånden i noget tid eksperimenteret med selv at lave yoghurten, men desværre uden synderlig success. Eller det vil sige, nogen gange er det blevet rigtig godt men det er dælme også blevet det modsatte selv om jeg synes jeg har gjort det samme.

Heldigvis var der hjælp at hente på årets Food Festival. Jeg så nemlig i programmet at der var noget om hjemmelavet yoghurt, så vi traskede hen til teltet hvor der stod et par søde Nutri Flora-damer og fortalte om hjemmelavet yoghurt. Det viste sig at de havde udviklet en boks med glas så man laver det i portioner og at man har mere kontrol på temperaturen (hvilket nok netop har været mit problem) ligeledes producerede de kulturer som man til satte den opvarmede mælk.

Boksen synes jeg er helt genial, så sådanne én kom der da også lige med posten den anden dag ;) Sammen med boksen får man to breve kultur til at tilsætte så det vil jeg gøre, men tror at når jeg har brugt de to breve atter vil eksperimentere med noget selv. Brevene er nemlig forholdvis dyre (det kommer til at koste over 10 kr pr liter).


Den formøse boks / flamingokasse 

Indholdet i boksen; 12 glas med låg samt 2 breve kultur (+ et termometer)

De færdiglavede yoghurte portionsanrettede og i køleskabet
- Så nu skal der bare eksperimenteres med en masse lækker topping ;)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar